bóle kręgosłupa pływanie
Rehmedis > Centrum Wiedzy Ból kręgosłupa - pływanie

Ból kręgosłupa - pływanie

  
         
    Pływanie jest tym rodzajem aktywności fizycznej, który chętnie i bez oporów polecają wszyscy specjaliści. Działa korzystnie na różne aspekty zdrowotne, a przy tym jest przyjemnym rodzajem aktywności fizycznej, które może uprawiać właściwie każdy. Nawet osoby z nadwagą czy też mające problemy z poruszaniem się, bowiem w wodzie nie obciążamy naszego ciała, a ćwiczenia są proste do wykonania.

pływanie z bólem kręgosłupa     Pływanie rozwija mięśnie klatki piersiowej, korzystnie wpływa na układ oddechowy i układ krążenia. Znakomicie też wpływa na kręgosłup, który jest wewnętrznym rusztowaniem stanowiącym podporę dla całego ciała, więc wymaga szczególnej troski. Jest podporą i wsparciem ale jednocześnie ma złożoną strukturę, która codziennie dźwiga duży ciężar naszego organizmu. Jest podatny na urazy i uszkodzenia. Bóle kręgosłupa w związku z tym stały się codziennością i praktycznie każdy choć raz w życiu skarżył się na dolegliwości bólowe związane z kręgosłupem. Pływanie w tym aspekcie świetnie się sprawdza. Nie tylko dla osób zdrowych, które chcą popracować nad swoją sylwetką i kondycją, ale również dla tych którzy cierpią na wady postawy i inne schorzenia związane z kręgosłupem.

    Pływanie wspomaga leczenie wad kręgosłupa w zależności od wybranego stylu pływackiego. Klasyczny styl, wpływa korzystnie na wszelkiego rodzaju zmiany który zachodzą w obrębie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Wspomaga leczenie i to skutecznie skoliozy oraz płaskostopia. Z kolei mięśnie przykręgosłupowe można świetnie rozwinąć i wzmocnić podczas pływania stylem motylkowym. Pływanie idealnie i w sposób zdrowy oraz bezpieczny wspomaga leczenie wad postawy, ponieważ kształtuje tak zwany gorset mięśniowy.

    Z pływania powinny jednak zrezygnować te osoby, u których ból w obrębie kręgosłupa jest spowodowany takimi schorzeniami jak dyskopatie czy też bardzo zaawansowane stadia choroby zwyrodnieniowej. Przy tych schorzeniach, ból może się znacznie nasilać podczas pływania. Pływanie stylem znanym jako żabka korzystnie wpływa na rozwój nie tylko mięśni nóg ale i górnych partii tułowia oraz karku. Pływając grzbietem z kolei można zdecydowanie poprawić muskulaturę wzdłuż całego kręgosłupa. Ponadto rozluźniają się wtedy mięśnie piersiowe, ramion oraz karku. Pływanie kraulem z kolei dobrze wpływa na mięśnie barkowe, ramion i nóg.

pływanie na kręgosłup     Spośród wszystkich dostępnych, znanych stylów pływackich, dla kręgosłupa najkorzystniejszym jest pływaniem grzbietem. Wzmacnia bowiem te mięśnie, które stanowią podporę dla kręgosłupa, a co za tym idzie wzmacnia cały układ ruchu. Wzmocnione zostają plecy oraz poprawia się elastyczność szyi. Poza tym, praktycznie każdy styl pływania jeśli chodzi o kręgosłup jest zbawienny i zdrowy. Osoby, które cierpią na zwyrodnienia zlokalizowane w obrębie odcinka szyjnego, nie powinny pływać żabką. Ten styl nie jest także wskazany dla osób cierpiących na zwyrodnienia w obrębie stawów biodrowych i kolanowych, a także w przypadku schorzeń związanych z lędźwiową częścią kręgosłupa. Jeśli dolegliwości bólowe odczuwane ze strony kręgosłupa nie są związane z żadnym poważnym schorzeniem, udając się na basen możemy mieć pewność, że znacznie poprawimy swój komfort codziennego funkcjonowania, bowiem dość szybko a co najważniejsze w przyjemny i bezpieczny sposób pozbędziemy się uciążliwego bólu.

    Ciało w wodzie jest lekkie, więc krążki międzykręgowe oraz stawy nie zostają obciążone, a opór wody sprawia, że wykonywanie ćwiczeń przynosi oczekiwany efekty. Pływanie jest uznawane za jeden z najzdrowszych i najbezpieczniejszych w tej kwestii sportów. Gimnastyka w wodzie także świetnie sprawdza się dla osób z chorobami kręgosłupa. Mięśnie kręgosłupa, które mają szansę dobrze się wykształcić, rozwijają się, stanowią świetną ochronę także szybko rosnących kości udzieci.

    Poza tym jak pływanie wpływa na kręgosłup, nie należy także zapominać, że ma zbawienny wpływ na wiele innych aspektów zdrowotnych. Pozwala kształtować sylwetkę, wzmacnia odporność i poprawia koordynację.


mgr Tatiana Zemła


UWAGA: Powyższy artykuł jest chroniony prawem autorskim. Rehmedis zezwala na umieszczanie fragmentów artykułu (do 40% treści) na innych witrynach internetowych pod warunkiem umieszczenia odnośnika do tej zakładki.



    rehmedis rehabilitacja warszawa          rehmedis rehabilitacja warszawa

 





rehabilitacja kręgosłupa warszawa