kręgosłup rehabilitacja
Rehmedis > Centrum Wiedzy Kręgosłup - zasady ergonomii

Kręgosłup, zasady ergonomii - profilaktyka

  
   Aby zminimalizować ryzyko powstania incydentu bólowego kręgosłupa, należy wprowadzić zmiany postępowania w czynnościach codziennych. Jest to bardzo istotny element. Mimo, że zasady są bardzo proste, to trudno je wdrożyć w taki sposób, aby były wykonywane automatycznie. By sobie ułatwić, można położyć kartki z przypomnieniem o prawidłowej pozycji, w miejscach w których jesteśmy narażeni na podrażnienie (np. umywalka, blat kuchenny, biurko). 

1. Schylanie się, dźwiganie 
    Czynność, którą wykonujemy bardzo często, sięgając po coś z podłogi, pochylając się nad umywalką – np. przy myciu zębów, przy blacie kuchennym czy wiążąc buty. Poniżej zdjęcia najlepszych pozycji ergonomicznych: 

Jak podnosić ciężar - kręgosłup

2. Pozycja siedząca 
jak_sie_schylac_kregoslup    Nie ma super krzesła, które ułoży nam kręgosłup w pozycji gwarantującej bezpieczeństwo. Istotą jest częsta zmiana pozycji podczas siedzenia. Dobrze jest co 30 minut wstać na jedną minutę, przejść się, poruszać. Dobrze jest mieć możliwość zmian typów krzeseł (urządzeń) podczas siedzenia (naprzemiennie - krzesło, piłka, klęcznik, fotel). 
Jeżdżąc samochodem, oparcie powinno być ustawione możliwe blisko kąta prostego, zaleca się wkładkę lędźwiową. Podczas jazdy samochodem wskazane są przerwy co 40 minut. Należy wtedy wstać, przejść się. 

    Pozycja siedząca przy komputerze. Wielogodzinne siedzenie w jednej pozycji, brak ruchu w ciągu dnia i niedostosowanie stanowiska pracy do swoich potrzeb sprawiają, że stajemy się narażeni na ból. Dlatego właśnie prawidłowa postawa przy komputerze jest tak istotna. Najlepiej, by blat biurka znajdował się na wysokości łokci. Monitor powinien znajdować się na wprost oczu. Jeśli nie jest to możliwe, trzeba zamontować przystawkę. 

4. Najczęściej popełniane błędy 

Ból kręgosłupa po schyleniu

5. Aktywność, ruch 
Ból po pochyleniu się        Najważniejszym elementem sprawnego funkcjonowania kręgosłupa jest stabilność funkcjonalna. Systematyczna aktywność fizyczna znacznie zmniejsza ryzyko powstania chorób kręgosłupa, ponieważ silne i odpowiednio napięte mięśnie zmniejszają ryzyko sił działających na krążek. W sytuacji, kiedy jesteś już po incydencie ostrym lub cyklicznie powtarzają się bóle kręgosłupa należy ustabilizować kręgosłup specjalistycznymi programami treningu stabilizacyjnego. 

    Ze względu na indywidualny charakter ćwiczeń, rehabilitacja musi przebiegać pod okiem fizjoterapeuty. Dopiero potem wdraża się aktywność czynnościową – sport. W Rehmedis gwarantujemy najwyższy poziom i najlepsze procedury leczenia chorób kręgosłupa, które skrupulatnie dostosowujemy do danego pacjenta. 

    Jeśli potrzebujeszspecjalistycznej pomocy, masz obawy związane ze swoimi dolegliwościami zgłoś się do nas. Doświadczeni specjaliści, najlepsze wrunki rehabilitacji, precyzyjne procedury postępowania leczniczego gwarantują skuteczne efekty leczenia.. 


UWAGA: Powyższy artykuł jest chroniony prawem autorskim. Rehmedis zezwala na umieszczanie fragmentów artykułu (do 40% treści) na innych witrynach internetowych pod warunkiem umieszczenia odnośnika do tej zakładki.



    rehmedis rehabilitacja warszawa          rehmedis rehabilitacja warszawa




rehabilitacja kręgosłupa warszawa