ból kręgosłupa od stresu
Rehmedis > Centrum WiedzyWpływ stresu na bóle kręgosłupa

Wpływ stresu na bóle kręgosłupa

  
   
    Niestety w dzisiejszych czasach coraz więcej osób skarży się na dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa. I są to osoby coraz młodsze. Trudno znaleźć kogokolwiek, kto choć raz w swoim życiu nie skarżyłby się na tę dolegliwość. Przyczyn może być wiele, począwszy od wydawałoby się dość banalnych, do tych naprawdę poważnych jak różnego rodzaju schorzenia, które bardzo niekorzystnie wpływają na kręgosłup, który ma stanowić dla nas podporę i na co dzień zmaga się z wieloma obciążeniami, nie tylko tymi związanymi z ciężarem ciała.

    Dolegliwości bólowych zwykle szukamy w obrębie struktury kostnej. Do głowy przychodzą zmiany zwyrodnieniowe czy też powszechnie znane wypadnięcie dysku. Obie przypadłości, które najczęściej objawiają się między innymi właśnie dolegliwościami bólowymi. Podczas wykonanego zdjęcia rentgenowskiego czy też innych badań, okazuje się jednak, że na poziomie kostnym nie ma żadnych zmian, a mimo to ból dalej odczuwamy i jest on zlokalizowany dokładnie w kręgosłupie. Okazuje się jednak, że dolegliwości te mogą być związane ze zmianami funkcjonalnymi w obrębie kręgosłupa a przede wszystkim z dysproporcją napięć mięśniowych.

    Mięśnie dla kręgosłupa stanowią swoistą podporę i to dzięki nim możemy wykonywać skręty czy skłony, a także mamy możliwość utrzymania równowagi ciała. Ich skrócenie bądź osłabienie powoduje, że kręgosłup zyskuje nieprawidłowe ustawienie i pojawiają się dolegliwości bólowe. To brak ruchu, nieprawidłowa postawa ciała czy jednostronne przeciążenia narządu ruchu związane z daną pracą zawodową czy konkretną aktywnością sportową, mogą prowadzić do nieprawidłowego napięcia mięśniowego. Pogłębianie się tych zaburzeń, może z kolei prowadzić do zmian zwyrodnieniowych oraz dyskopatii.

    Tylko zrównoważone działanie mięśni ich prawidłowe napięcie, jest w stanie zapewnić prawidłowe funkcjonowanie kręgosłupa oraz stawów w ciele. Wystarczy już jeden mięsień, który zaczyna źle funkcjonować już jest zbyt napięty i dochodzi do nierównowagi napięć mięśniowych. To z kolei skutkuje przeciążeniem tkanek miękkich, stawów kręgosłupa i krążków międzykręgowych. Stan taki utrzymujący się przez długi czas może prowadzić do zmian zwyrodnieniowych. Jedną z głównych przyczyn prowadzącym do powstawania zaburzeń dotyczących napięć mięśniowych jest stres.

    Na niekorzystne warunki zewnętrzne jak i wewnętrzne organizm reaguje stresem. Dochodzi do zwiększonego wydzielania hormonów, które przyczyniają się do przyspieszonego tętna, wzrostu ciśnienie krwi oraz wzmożonego napięcia mięśni. Napięciu ulegają przede wszystkim mięśnie posturalne, które odpowiadają za utrzymanie prawidłowej postawy ciała oraz za funkcje takie jak oddychanie. W wyniku reakcje na stres i tego jak działa nasza psychika, dochodzi do zmian w narządzie ruchu, a te określane są jako psychogenność zaburzeń narządu ruchu.

    Ciało człowieka wyraźnie reaguje na stres i nerwowe sytuacje, przyjmując pozycje, które dla kręgosłupa nie są dobre. Powodując napięcie mięśniowe, które również niekorzystnie wpływa nie tylko na kręgosłup ale i cały organizm. Powoduje to powstanie dolegliwości bólowych ze strony układu ruchu. Krótkotrwały stres bywa nawet pozytywny, ponieważ mobilizuje. Jednak stres, który ma charakter przewlekły, powoduje zaburzenie równowagi napięć mięśniowych, a to przyczynia się do odczuwania dolegliwości bólowych. Równowagę mięśniową można przywrócić poprzez odpowiednią gimnastykę. Jeśli odpowiednio wcześniej o to zadbamy, nasz kręgosłup pozostanie zdrowy i ewentualnie zmiany zwyrodnieniowe będą zachodziły znacznie wolniej.

    To co można zrobić w wypadku bólu kręgosłupa spowodowanego stresem, to właśnie maksymalne wyeliminowanie go. Ponadto poleca się stosowanie technik relaksacyjnych, masaże. Poleca się również stosowanie ćwiczeń oddechowych oraz kształtujących nawyk prawidłowej postawy. Dla odzyskania równowagi napięcia mięśniowego, dobrze jest wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięśnie fazowe oraz rozciągające mięśnie posturalne. Korzystnie wpływają także ćwiczenia równoważne wzmacniające mięśnie i stabilizujące stawy kręgosłupa i kończyn oraz kształtujące koordynację ruchową.

UWAGA: Powyższy artykuł jest chroniony prawem autorskim. Rehmedis zezwala na umieszczanie fragmentów artykułu (do 40% treści) na innych witrynach internetowych pod warunkiem umieszczenia odnośnika do tej zakładki.



    rehmedis rehabilitacja warszawa          rehmedis rehabilitacja warszawa

 





rehabilitacja kręgosłupa warszawa