Dlaczego ćwiczenia na kręgosłup są takie ważne?

Dlaczego ćwiczenia na kręgosłup są takie ważne?

Strzelanie w kręgosłupie

Dlaczego ćwiczenia na kręgosłup są takie ważne. Kręgosłup to najważniejszy element szkieletu człowieka. W jego okolicach posiadamy wiele mięśni, które go stabilizują. Brak ruchu powoduje ich osłabienie, co wiąże się z dużo słabszym podtrzymywaniem kręgosłupa. Dodatkowo coraz więcej osób pracuje w biurze, codziennie siedząc 8 godzin. Zmęczeni pracą również odpoczywają w domu na kanapie lub w pozycji leżącej. Kręgosłup przez to większą część dnia znajduje się w swojej nienaturalnej pozycji, a mięśnie słabną.

W jakim celu wykonujemy ćwiczenia usprawniające kręgosłup?

Ból kręgosłupa najczęściej wynika ze skrzywień, przepukliny, rwy kulszowej lub innych zmian chorobowych. Zazwyczaj powodem tych stanów jest brak ruchu i odpowiednich ćwiczeń w połączeniu z siedzącym trybem życia.

Najważniejszymi celami ćwiczeń jest zwiększenie ruchomości stawów, rozluźnienie mięśni oraz przywrócenie kręgosłupowi jego naturalnego kształtu po długotrwałym okresie spędzonym w pozycji siedzącej. To pomoże w ograniczeniu dolegliwości bólowych i zwiększeniu wytrzymałości kręgosłupa i ciała.

Odpowiednio dobrane ćwiczenia usprawniające kręgosłup utrzymują go w dobrej kondycji. Mięśnie podtrzymujące go są silne, a sam kręgosłup posiada swoje naturalne krzywizny. Istnieje znacznie mniejsze ryzyko chorób zwyrodnieniowych czy uszkodzeń kręgosłupa, kiedy jest on silny i obudowany tkanką mięśniową.

Najbardziej codziennych ćwiczeń potrzebują osoby, które pracują w biurze w pozycji siedzącej. To one są narażone na osłabienie kręgosłupa, przeciążenie złą pozycją oraz wszelkie dolegliwości bólowe i zmiany chorobowe. Jeśli zaś masz pracę aktywną, dużo spacerujesz lub wykonujesz inne aktywności fizyczne, będziesz mógł ograniczyć się do podstawowych ćwiczeń rozciągających i wzmacniających kręgosłup.

Jakich błędów należy unikać przy ćwiczeniach kręgosłupa?

Dla osób, które do tej pory unikały aktywności ruchowych zalecamy rozpoczęcie ćwiczeń i rehabilitacji pod okiem doświadczonych specjalistów, którzy pokażą i przede wszystkim skontrolują prawidłowość wykonywanych ćwiczeń. Samodzielne ćwiczenia nie są trudne, jednak jeśli początkowo nauczysz się złych technik wykonywania ćwiczeń, zostaną one z Tobą prawdopodobnie na zawsze nie przynosząc oczekiwanych efektów. Najczęściej popełniane błędy osób początkujących to:

  • Zbyt intensywne ćwiczenia na sam początek, które przesilą kręgosłup;
  • Skupienie się na ilości powtórzeń, a nie jakości ćwiczeń, przez co ćwiczenie jest nieprawidłowe i może nawet szkodzić zamiast pomagać;
  • Zły dobór ćwiczeń do indywidualnych dolegliwości;
  • Brak symetrii wykonywanych ćwiczeń – np. prawa strona wykonuje bardziej obszerne ćwiczenia, a lewa mniej obszerne. Prowadzi to do pogłębienia różnic pomiędzy stronami, nierównomiernego rozwoju mięśni, skoliozy i złego podtrzymania kręgosłupa;
  • Wykonywanie trudnych ćwiczeń – na samym początku ćwiczenia i rehabilitację potraktuj jako relaks, a najlepiej odwiedź klinikę rehabilitacji w Warszawie Rehmedis, która oferuje usługi rehabilitacji kręgosłupa, barku, biodra, kolana czy stawu skokowego. Trudniejsze i bardziej wymagające ćwiczenia zostaw na później!

Pamiętaj! W większości przypadków trening kręgosłupa jest nieskomplikowany i krótki! Liczy się regularność.

Skorzystaj z usług rehabilitacji Rehmedis!

Rehabilitacja to nie tylko powrót do sprawności po ciężkich zabiegach operacyjnych lub walka z niepełnosprawnością. To również codzienne dbanie o własne ciało i aktywny tryb życia. Bardzo często dzięki odpowiednim ćwiczeniom na kręgosłup mamy szansę uniknąć bólu i przyszłych, potencjalnych operacji. Lepiej zapobiegać, niż leczyć! Nie jest niczym złym, że nie wiesz od czego zacząć, jakie ćwiczenia wykonywać czy nie radzisz sobie z ich poprawnością. Od tego jesteśmy! Wejdź na rehmedis.pl i skorzystaj z kilku wizyt i pod okiem specjalisty, ułóż dostosowany do Twojego trybu życia program ćwiczeń. Nawet na siłowni początkujący korzystają z pomocy trenerów, którzy uczą poprawności wykonywania ćwiczeń i kontrolują nadmierne ambicje początkującego.

Zobacz również: