Rehmedis Rehabilitacja Warszawa
+48 609 84 44 44
centrum@rehmedis.pl

Praca biurowa a ból kręgosłupa

Centrum Rehabilitacji Rehmedis - Warszawa | Rehabilitacja kręgosłupa w Warszawie

Praca biurowa a ból kręgosłupa

Ból kręgosłupa podczas siedzenia

      Bardzo często przyczyną bólów kręgosłupa jest niewłaściwa organizacja swojego miejsca pracy, a dokładniej biurka. Okazuje się, że aż 67% pracowników większą część swojej pracy zawodowej spędza przy biurku w niewłaściwej pozycji. Stąd ergonomia miejsca w pracy w tym wypadku jest bardzo ważna. Zdecydowana większość pracowników skarży się na bóle kręgosłupa oraz inne dolegliwości wynikające z nieprawidłowej pozycji siedzącej, źle dobranego fotela, zbyt wysokiego lub zbyt niskiego biurka i innych czynników związanych z niewłaściwą organizacją miejsca pracy. 

    Warto poznać kilka prostych wskazówek jak zorganizować swoje biurko, szczególnie jeśli spędzamy przy nim długie godziny w pracy. Niewłaściwa pozycja i nieprawidłowe dobranie fotela czy też biurka, z początku będzie skutkować coraz częstszymi i silniejszymi bólami kręgosłupa, a z czasem mogą się dołączyć też inne objawy jak drętwienie kończyn, bóle głowy czy problemy ze wzrokiem w wypadku źle ustawionego monitora. 

  pozycja za biurkiem dla kręgosłupa

  Przyjęcie prawidłowej pozycji ciała podczas siedzenia należy zacząć od prawidłowej wysokości krzesła. Siedzisko powinno być ustawione możliwe jak najwyżej, przy czym w taki sposób, aby stopy swobodnie dotykały podłoża. Oparcie krzesła powinno zapewniać pozycją wyprostowaną z dobrym podparciem szczególnie dla odcinka lędźwiowego kręgosłupa, stąd krzesło czy też fotel obrotowy który kupujemy, powinien być odpowiednio wyprofilowany. Łokcie muszą mieć oparcie na podłokietnikach. Jest to optymalna pozycja w szczególności dla osób, które długi godziny spędzają w specyficznej pozycji jaką wymusza praca przy komputerze. 

  

ból kręgosłupa praca siedząca

   Blat biurka powinien znajdować się na wysokości łokci. Nie każde biurko można regulować pod względem wysokości blatu, natomiast jest to niezmiernie istotne w przypadku dzieci, które szybko rosną i zmienia się potrzeba względem wysokości biurka jak i krzesła. Płaski blat biurka powoduje, że zbytnio się pochylamy i zyskujemy pozycję, która nie jest korzystna dla kręgosłupa. Jeśli biurko ma możliwość regulacji pochylenia blatu, powinniśmy jest tak wyregulować, aby w momencie swobodnego oparcia łokci i przedramion, kąt zgięcia pomiędzy ramionami a łokciami wynosił 90-100 stopni. 

    Siedząc w nieprawidłowej pozycji, okazuje się, że nasz kręgosłup musi zmagać się z obciążeniem sięgającym rzędu nawet 180kg. Trudno się dziwić w takim wypadku prędzej czy później pojawiającym się dolegliwościom bólowym. Poza tym, aby zadbać o ergonomię w swoim miejscu pracy, koniecznym jest także robienie częstych przerw. Najlepiej co godzinę wstać od biurka, przejść się, rozciągnąć i dać ulgę kręgosłupowi oraz napiętym mięśniom. Pomóc w tym wypadku mogą również ćwiczenia, które wykonamy nawet siedząc przy biurku. 

 

siedzenie dobra pozycja

 

Ćwiczenia, które można wykonywać to: 
– wspinanie się na palce, należy wytrzymać kilka sekund w takiej pozycji, a następnie powoli zacząć się opuszczać, aż stopy znajdą się na podłożu. Ćwiczenie to warto powtórzyć kilka razy, 
– przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą, należy najpierw wychylić się w jedną stronę, potem w drugą i na zmianę, to ćwiczenie również można powtórzyć kilka razy, 
– sięganie i opuszczanie na zmianę, raz lewą raz prawą ręką, 
– można wykonać ćwiczenie podczas którego jedną nogę wysuwamy do przodu, a ciężar ciała przenosimy i na drugą i analogiczne dla drugiej nogi. 

Ćwiczenia, które możemy wykonać przy biurku oczywiście jeśli mamy pod sobą stabilny fotel: 
– rozciąganie boków, należy unieść ręce nad głowę lub oprzeć na biodrach i wykonywać skłony raz w jedną raz w drugą stronę 
– wznoszenie ramion, wolne unoszenie ramion, wznoszenie ramion nad głowę bądź bokiem w górę lub za siebie 
– zaciskanie pośladków, najłatwiejsze do wykonania za biurkiem 
– unoszenie nóg, wystarczy pod biurkiem unosić nogi dając tym samym wytchnienie stawom kolanowym, które rozprostowujemy 
– ćwiczenia rozciągające kark czyli krążenia głowy w obie strony. 

Warto także zadbać o dłonie, w szczególności obciążone nadgarstki, poprzez unoszenie ramion przed sobą i zginanie ich w dół oraz w górę. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *