Ból kręgosłupa lędźwiowego niestety dotyczy wielu z nas. Statystycznie również jest to jeden z najczęstszych powodów z jakim pacjenci trafiają do lekarza czy fizjoterapeuty.

Co w sytuacji, gdy ból pojawia się nagle, jest silny, przeszywający i uniemożliwia nam jakikolwiek ruch, a my musimy czekać na wizytę, która zaplanowana jest dopiero za kilka dni? W tym artykule przedstawię Ci kilka pozycji przynoszących ulgę w ostrym bólu kręgosłupa.

Natomiast w takich sytuacjach warto zawsze udać się do specjalisty, aby ocenił przyczynę bólu i jego stopień w celu oczywiście dobrania odpowiedniego leczenia. Pozycje spoczynkowe mają na celu wyciszyć układ nerwowy i odciążyć kręgosłup.

Skąd bierze się ostry ból kręgosłupa?

Najczęściej do kontuzji kręgosłupa dochodzi podczas sytuacji dynamicznych, mechanicznych czyli wtedy, kiedy schylamy się, aby coś podnieść a nasz kręgosłup znajduje się w najmniej korzystnej do tego pozycji, czyli zgięciu, rotacji i skłonie bocznym. Dodatkowo obciążony siłą zewnętrzną kręgosłup jest bardzo narażony na uszkodzenie swoich struktur. Często również dochodzi do urazu w wyniku przyjmowania określonej pozycji, na przykład podczas długiej jazdy samochodem.

W wyniku powyżej opisanych sytuacji oraz długotrwałych przeciążeń, zmian degeneracyjnych dochodzi do uszkodzenia krążka międzykręgowego, który zbudowany jest z pierścieni włóknistych otaczających jądro miażdżyste. Gdy dochodzi do sytuacji “urazowych” jądro, miażdżyste, które znajduje się w środku przesuwa się uszkadzając pierścień włóknisty. Czym dalej to postępuje tym niestety niebezpiecznej dla nas. W wyniku kilkukrotnego uszkodzenia dochodzi do pękania pierścieni.

  Dlaczego ćwiczenia na kręgosłup są takie ważne?

W sytuacji, gdy dochodzi do pęknięcia ostatniego ostatnich powłok pierścienia krążka miedzykręgowego, jądro miażdżyste przenika przez szczelinę pęknięcia i w krążku tworzy się tzw. przepuklina krążka międzykręgowego, która swoje ujście znajduje w kanale kręgowym, często niestety z kolizją korzeni nerwowych i uciskiem na oponę rdzenia kręgowego. Ale to już sytuacja zaawansowana i wymaga skrupulatnej pracy. W łagodniejszych uszkodzeniach, w początkowych fazach, ból i stan ostry zazwyczaj utrzymują się kilka dni i jesteśmy w stanie się z nimi uporać na tyle, że pozbędziemy się całkowicie dolegliwości, oczywiście we współpracy z wykwalifikowanym fizjoterapeutą.

przepuklina krąż ka miedzykręgowego

Warto tutaj wspomnieć, że według wielu badań, czym wcześniej wprowadzimy odpowiednio dobrany ruch tym szybciej wrócimy do pełnego funkcjonowania. Ruch wymusi zwiększenie przepływu krwi, która wpłynie korzystnie na miejsca objęte obrzękiem, czyli po prostu zmniejszy obrzęk wokół dysku. Dlatego warto umówić się do swojego zaufanego fizjoterapeuty, który wprowadzając odpowiednio dobrane techniki terapeutyczne i ćwiczenia wpłynie na zmniejszenie dolegliwości bólowych Twojego kręgosłupa.

Istotną rolę w ostrej fazie zapalnej mają odpowiednie pozycję spoczynkowe, które mają na celu odciążyć kręgosłup. Często niestety w pierwszej dobie jakikolwiek ruch jest prawie niemożliwy, więc warto poeksperymentować i przyjąć, którąś z pozycji, które znajdują się poniżej. Oczywiście postaraj się zachować tak, aby nie zostać w tej pozycji zbyt długo.

Wybierz dla siebie dwie optymalne pozycję i zmieniaj je co jakiś czas, najlepiej co 30/45 minut, dodatkowo jeśli oczywiście możesz już wykonywać delikatne ruchy wprowadzaj je, pomiędzy tymi pozycjami.

michał porębski rehmedis rehabili tacja

Pozycja nr 1. Jedną z nich na pewno będzie tzw. pozycja krzesełkowa, pozycja leżąc tyłem z nogami zgiętymi do 90 stopni. Nogi muszą znajdować się na podwyższeniu, łóżku, poduszkach lub czymkolwiek, co umożliwi odciążenie i uniesienie nóg, powyżej kręgosłupa. Dodatkowo w tej pozycji możemy podłożyć zwinięty ręcznik pod odcinek lędźwiowy.

  Uszkodzenie mięśnia dwugłowego uda

michał porębski fizjoterapeuta warszawaPozycja nr 2. Pozycja embrionalna z poduszkami między kolanami. Nogi zginamy do takiego stopnia, gdzie będziemy czuć największą ulgę dla kręgosłupa. Ta pozycja pozwala nam na dokładne odnalezienie komfortu, co w stanie ostrym jest bardzo ważne.

michał porębski rehmedis warszawaPozycja nr 3. Leżenie na brzuchu, z wałkiem, ręcznikiem pod biodrem, pępkiem w celu uniesienia odcinka lędźwiowego w górę, jest to tzw. pozycja odbarczająca. Dodatkowo tutaj można pod stopy podłożyć wałek, tak aby nogi w kolanach były nieznacznie zgięte.

Pamiętaj, że jeśli dochodzi do mocnego, ostrego bólu, warto w pierwszej kolejności skonsultować się ze specjalistą i stosować się do jego zaleceń. Jeżeli jednak nie masz takiej możliwości to z podanych pozycji wybierz tę, która wycisza ból i jest dla Ciebie komfortowa. Dodatkowo w procesie powrotu do zdrowia, jeżeli ból jest mocny, można posiłkować się lekami przeciwzapalnymi. Pamiętaj jednak, że ruch jest zdecydowanie lepszą opcją niż leki, szczególnie jeżeli chodzi o dolegliwości pochodzące z kręgosłupa.

W kolejnym artykule opowiem o ćwiczeniach wczesnej fazy w ostrym bólu kręgosłupa, co będzie uzupełnienie tego artykułu.

 

  1. John T. Hansen (14 February 2014). Netter’s Clinical Anatomy E-Book. Elsevier Health Sciences. p. 77. ISBN 978-1-4557-7063-2.
  2. Ulrike H Mitchell 1, Kevin Helgeson 2, Paul Mintken 3. Physiological effects of physical therapy interventions on lumbar intervertebral discs: A systematic revie

michał porębski rehabiltacja kręgosłupa
Diagnostyka, terapia chorób i dysfunkcji kręgosłupa:

  • Dyskopatia (przepuklina, wypuklina, sekwestr dysku)
  • Niestabilność, zaburzenia czynnościowe
  • Rehabilitacja pooperacyjna, po urazach w obrębie kończyn dolnych
  • Rehabilitacja w stanach przewlekłych
  • Kręgozmyk, stenoza kanału, zwyrodnienia i inne

REZERWACJA WIZYTY >>

 

 

 

Leave a reply